Followers

Sunday, April 28, 2013

[Sampai Bila pun Sayang] 20

Sampai bila pun sayang





20
Danisa merenggangkan otot badannya, kemudian dia mematah-matahkan jarinya sehingga mengeluarkan bunyi, matanya terpaku pada blok Jenga yang sudah berlubang di sana sini. Yang mana harus ditarik, di mana lebih kukuh?

            “Jatuh, jatuh, jatuh.” Faez menyumpah Jenga itu. Sudah dua puluh minit mereka berdua bermain permainan Jenga di kafe ini. Mulanya mereka bercadang hendak menonton wayang, tetapi kerana tiada filem yang menarik minat mereka akhirnya mereka berdua terkandas di kafe ini kerana tidak tahu hendak buat apa. Danisa dan Faez, dua-dua tidak tahu ke mana hendak mereka tuju, tak sepeti pasangan muda mudi yang lain, ada sahaja aktiviti mereka bila keluar dating.

            “Hah!!” Gempak Faez bila jari Danisa hampir-hampir menyentuh satu blok Jenga itu. Suara Faez yang memecah kesunyian di kafe itu mengejutkan Danisa, mujur jarinya tidak tertolak jatuh blok kayu Jenga itu. Faez tergelak-gelak melihat Danisa yang terkejut. Beberapa orang remaja perempuan berhampiran meja mereka memandang ke arah Danisa dan Faez dengan mata cemburu, mesranya mereka.

            “Faez!!! Awak ni jahatlah, terkejut tau. Janganlah kacau.” Marah Danisa. Faez hanya terus tertawa.

            “Kenapa pulak tak boleh.” Faez membidas bila tawanya reda. Merah wajah Danisa geramkan teman lelakinya itu.

            “Saya tak kacau awak pun.”

            “Siapa suruh tak kacau.” Faez membalas. Danisa mengepal tangan kegeraman, Dia bersandar pada kerusi semula, tangan menarik gelas air cuppocino ais yang berbaki separuh lalu menghirup air itu penuh nikmat. Faez yang duduk di hadapannya menongkat dagu sambil merenung Danisa, ada senyuman tipis di bibirnya. Bahagia rasanya dapat meluangkan masa bersama Danisa, walaupun hanya duduk bermain permainan yang tak sesuai dengan usia mereka, minum di kafe ini berjam-jam tanpa buat apa-apa sudah cukup menggembirakan bagi Faez.

            Danisa meletak kembali gelas yang sudah kosong di atas meja dengan hati-hati, supaya blok Jenga yang sudah kurang kestabilannya tidak runtuh. Danisa kembali duduk tegak tanpa bersandar.

            “Jangan kacau!” Danisa memberi amaran kepada Faez, Faez mengangguk perlahan. Danisa kembali ke mood seriusnya, fokusnya hanya pada Jenga di depan mata. Aksi Danisa yang bersungguh-sungguh mencuit hati Faez, Danisa pantang dicabar, walaupun hanya bermain Jenga tetapi perasaan mahu menangnya amat tinggi.

            Perlahan-lahan jari Danisa menolak salah satu kayu Jenga itu supaya mudah untuk Danisa menarik keluar kayu itu dari belakang. Dengan berhati-hati kayu Jenga itu ditarik dari belakang dan dipisahkan dari blok Jenga yang semakin kehilangan kestabilan itu.

            “Woah…” Suara Faez kagum. Danisa menarik nafas lega, hanya kerana bermain Jenga pun boleh membuatkan Danisa gementar seperti sedang menyertai perlawanan besar pula. Sedangkan lawannya hanyalah Faez, teman lelaki sendiri. Faez tersenyum, salah satu tangan yang asyik menongkat dagu tadi pula mengambil giliran untuk mengeluarkan salah satu kayu Jenga itu.

            Dengan tenang dan berhati-hati Faez berjaya mengeluarkan satu lagi kayu Jenga itu. Danisa menggigit bibir geram, Faez sedikit pun tidak cemas sebagai mana dia rasakan sekarang, tenang sahaja dia bermain Jenga ini.

            ‘Permainan apa yang Faez ni tak reti main? Jenga pun tak kasi can langsung!’ Bentak Danisa di dalam hatinya.

            “Marah nampak.” Suara Faez lalu dia tersenyum dan buat muka tidak bersalah, makin geram Danisa dibuatnya. Walaupun tidak terucap di bibir tapi riak geram jelas tertulis di wajah Danisa. Danisa mencebik.

            “Mana ada marah.” Suara Danisa dengan nada marah. Sudah terang lagi bersuluh yang dia memang sedang marah tapi masih nak menafikan. Faez tersenyum sinis, merajuk pula buah hatinya ini. Danisa tidak menghiraukan senyuman sinis teman lelakinya itu, tapi dia terus bersedia untuk gilirannya. Jari-jemari Danisa yang runcing kembali menghampiri blok Jenga yang berlubang-lubang di atas meja itu. Setelah membuat keputusan, jari terunjuk Danisa menyentuh blok Jenga itu. Sebaik sahaja jari Danisa mendarat di atas blok kayu Jenga itu, ianya berayun lalu runtuh berkecai. Hati Danisa juga hancur berkecai seperti Jenga itu, akhirnya kemenangan tetap berpihak kepada Faez walau bagaimana kuat Danisa cuba untuk menang kali ini.

            Danisa terus menyembamkan wajah pada tangannya, posturnya seperti orang patah semangat, kecewa sungguh rasanya. Faez pula bertepuk tangan gembira bukan main, lebar senyuman di bibirnya cantik memperagakan barisan gigi yang tersusun cantik dan putih.

            “Seriously, kenapa saya kalah lagi.” Rungut Danisa, ah…baru sahaja semalam dia kalah pada Faez dalam perlawanan tenis, hari ini kalah dalam perlawanan Jenga pula. Danisa mengangkat wajah, wajah kekalahan Danisa itu buat Faez terasa sayu, kesian pula rasanya. Tak sangka Danisa akan kecewa sampai begini sedangkan ini hanya satu permainan budak-budak.

           “Okey, im sorry sayang. Lain kali Faez bagi Danisa menang ye.” Pujuk Faez, Danisa paksa diri untuk senyum. Senget senyumannya, nampak sangat tidak ikhlas.

            “No way. I’ll look pathetic bila you sengaja bagi I menang. Tak mahu.” Bantah Danisa, dia mahu menang dengan usaha sendiri bukan kerana Faez sengaja memberi peluang dia menang dengan mudah. Danisa membetulkan kedudukannya sambil jari jemari membetulkan tudung yang mula lari dari keadaan asal. Mata Faez menyoroti pergerakan Danisa yang dianggapnya menarik dan mempersonakan. Lelaki, kalau pandang perempuan dia suka memang tak lepas.

            “Kakak…Ami nak main pulak.” Tegur seorang kanak-kanak lima tahun yang muncul secara tiba-tiba di meja mereka. Serentak Danisa dan Faez berpaling memandang kakak-kanak itu yang membahasakan dirinya Ami. Wajah comel Ami membuatkan Danisa lupa kekecewaannya tadi, terus sahaja senyuman manis lekat di bibirnya. Faez juga turut tersenyuman, terpikat dengan kecomelan Ami yang berambut pendek itu.

            “Apa dia sayang?” Tanya Danisa sekali lagi kepada Ami.

            “Ami nak main ni dengan ayah dengan ibu.” Suara kanak-kanak itu sambil menunjukkan Jenga yang berterabur di atas meja. Lancar sungguh tutur katanya, pasti cerdik budaknya.

            “Oh..nak main ni ye, tunggu kejap ye sayang.” Balas Danisa sambil mengusap kepala Ami dengan lembut. Danisa kemudian memandang sekeliling mencari kelibat ibu bapa Ami, sehinggalah dia terlihat sepasang suami isteri sedang melambai dan tersenyum kepadanya lalu Danisa membalas dengan anggukan dan senyuman. Faez menarik lembut Ami untuk duduk di ribaannya sementara Danisa mula menyusun semula Jenga itu untuk dimasukkan ke dalam kotaknya semula. Faez mengesat lembut kesan aiskrim yang melekat di pipi Ami, Danisa tersenyum melihat lagak bersahaja Faez itu.

            “Nah, kakak dah masukkan. Bawak kat ayah ibu ye.” Kata Danisa sambil menghulurkan bakul yang telah dia masukkan kotak Jenga tadi. Ami menyambutnya dengan berhati-hati.

            “Terima kasih.” Ucap kanak-kanak comel itu.

         “Sama-sama.” Balas Danisa sebelum Ami berpaling dan kembali semula ke pangkuan ibu dan ayahnya dengan ceria. Faez dan Danisa masing-masing tidak dapat melepaskan pandangan pada Ami, suka benar mereka kepada kanak-kanak itu.

            “Cute kan?” Tanya Danisa tanpa sedar.

            “Ummm..” Faez terus menjawab.

            “Kalau ada anak cute macam tu kan best.” Sambung Faez tiba-tiba, terus Danisa tersedar. Merona merah wajahnya bila mendengar Faez berkata begitu, segan, malu. Faez juga malu bila dia tidak mendapat balasan dari Danisa yang mendiamkan diri, lantas Faez menolak jauh soal itu.

            “Jom gerak. Dah lama kita kat sini.” Kata Faez menarik perhatian Danisa yang tertunduk sahaja.

            “Danisa kalah, Danisa bayar.” Sambung Faez lagi. Cepat sahaja muka Danisa berkerut.

            “Ehhhhh…?”

            Faez diam.

          “Kata boyfriend pay for everything.” Rungut Danisa, pertama kali Faez mahu dia membayar, selama ini tak pernah. Walaupun Danisa menawarkan untuk membayar, Faez tetap tidak mahu. Faez tergelak melihat riaksi Danisa itu.

            “Ini terkecuali.” Kata Faez, Danisa bangun lalu bergerak ke kaunter untuk membayar harga minuman dan snek yang mereka makan tadi. Faez membontotti Danisa dekat di belakangnya, sebaik tiba di kaunter Faez yang dahulu mengeluarkan duit. Sebenarnya dia sengaja mengusik Danisa tadi, dia masih memegang prinsip ‘lelaki bayar semua’ tak mungkin dia biar Danisa keluarkan duit walaupun hanya sepuluh ringgit.

            “Alih-alih awak juga yang bayar.” Suara Danisa sambil merenung ke wajah Faez yang tersenyum, Faez menghulurkan not dua puluh ringgit yang berwarna kuning kepada gadis yang menjaga kaunter itu.

            “Baki tiga ringgit lapan puluh sen.” Suara gadis yang menjaga kaunter itu ketika memulangkan baki. Faez mencapai duit itu lalu disumbatnya ke dalam tabung derma yang ada di atas kaunter itu.

            “Tengok ni, saya suruh bayar dia merungut, saya yang bayar pun merungut.” Kata Faez seolah-olah mengadu kepada gadis di kaunter itu. Memang dasar muka tak reti nak malu, dengan siapa-siapa pun boleh diajak berbual. Gadis itu tertawa kecil, Danisa pula menjegil matanya geram. 

            “Abang dengan akak ni nampak sweetlah. Baru kahwin ke?” Tanya gadis itu tiba-tiba. Pipi Danisa serta merta memerah lagi, Faez tersenyum.

            “Yeke nampak macam baru kahwin?” Tanya Faez, nada tidak percaya dan gembira berbaur. Tak sangka pada pandangan orang lain mereka nampak seperti pasangan suami isteri, sedangkan mereka tidaklah seperti pasangan yang bukan main lagi berpegangan tangan, ada juga yang berani berpeluk sakan di tempat awam.

            “Hurm…tadi mula-mula ternampak abang dengan akak dengan budak tu, ingatkan anak abang akak, tapi rupanya anak orang lain. Sebab tu nampak macam suami isteri.” Jelas gadis itu lagi. Danisa dan Faez nampak sangat mesra terutamanya cara Faez memandang Danisa nampak sangat yang dia terlalu kasihkan Danisa, dan senyuman malu-malu Danisa menunjukkan yang dia ada perasaan yang sama terhadap Faez. Selain itu Faez dan Danisa juga memang nampak sepadan secara luaran, Faez tinggi, Danisa pun tinggi. Sama kacak sama cantik, sama segak, sama bergaya, bagai pinang dibelah dua bak kata orang dulu-dulu. 

            Danisa diam seribu bahasa, dia tidak tahu hendak berkata apa. Lidahnya kelu.

            “Yang, Cik Kay ni cakap kita nampak macam baru kahwinlah.” Usik Faez kepada Danisa, Danisa tertunduk malu. Tak berani nak buat eye contact lagi.

           “Tak adalah, kami belum kahwin pun. Anyway, thanks for the sweet comment. Bye.” Ucap Faez dengan ikhlas.

            “Terima kasih, datang lagi.”

            Danisa dan Faez sama-sama beriringan keluar dari kafe itu. Danisa mengipas-ngipas wajahnya yang terasa panas dek malu. Faez memandang ke wajah Danisa, Danisa pula melarikan anak mata tidak mahu bertembung mata dengan Faez.

            “Nampaknya Danisa kena panggil Faez abanglah lepas ni.”

            “Ish…kenapa pulak? Tak nak lah.” Rengus Danisa kecil.

            “Orang dah kata kita macam suami isteri, apa salahnya. Dah naik tarat, dulu kita belum bercinta orang kata kita kekasih, bila dah betul-betul bercinta orang kata kita suami isteri pula. Apa salahnya, lagipun memang abang lagi tua dari Danisa kan?” Faez dengan sendirinya membahasakan diri sebagai abang dengan spontan. Dahi Danisa berkerut, aduh…mana nak sorok muka ni. Terasa janggal dan segan pula bila ada dalam keadaan macam ni. Selama ni tak pernah seteruk ni, sampai langsung tak boleh tengok muka Faez sebab malu.

            “Sekali je, sekali je….”

            Danisa memanjangkan langkah untuk berjalan lebih pantas. Faez mengejar teman wanitanya, sambil diri tidak berputus asa untuk memujuk Danisa memanggilnya dengan panggilan ‘abang’.

            “Sekali je…’abang’..please..”
*~*~*
~bersambung~

an: Ildan...sorry sbb lambat, saya terlupa nak update malam tadi. Maaf ye semua!!!
Lagi 2 hari saya akan ke pesta buku, ada ke yang datang nak jmpa saya?? ada ke??? ada?? 
huhu...

2 comments: